John Dewey
Den
kære John Dewey blev født i det herrens år 1859 og gik bort 1952. Han døde i en
alder af 93 år. Han var en amerikansk filosof og pædagog. Ydermere underviste
han på universitet i Chicago, hvor han var professor i filosofi, psykologi og
pædagogik. Han ragede dog uklar med universitetet da han mente at man forsøgte
at styre skolen ovenfra. Derfor flyttede han til Columbia Universitetet i New
York.
Dewey har haft stor
indflydelse på den progressive skolebevægelse i USA, og har også tidligere være
inde over pædagogisk rådgivning i Kina og Sovjet.
Han
fremsatte en grundig kritik af den traditionelle skole, mens han samtidig
forholdt sig tillige kritisk over for de progressive
skoler.
Menneskesyn
Deweys menneskesyn er
inspireret af Darwins evolutionsteori, samt Hegels filosofi og pragmatismen, som
Dewey selv var medskaber af.
Han
har et naturalistisk menneskesyn, der vil sige at mennesket handler pr.
automatik ud fra biologisk natur.
Valg træffes ud fra det man
lever i, og man har svært ved at tænke ud over det. Det er Deweys opfattelse at
en væsentlig del af opvæksten er, at mennesket drager erfaringer og derved
handler ansvarligt som voksen. Børn og unge bør være mere fremadrettet, og de
voksne bør forberede børnene på den verden de kommer til at leve i, og ikke den
verden de allerede er i.
Grundlæggende
værdier
John er ophavsmand til
begrebet ”Learning by doing”, der direkte oversat jo betyder læring gennem
handling, som hører hjemme under erfaringspædagogikken.
Målet med
opdragelsen/pædagogikken
Dewey påpeger at betydning ved
at opstille mål er sundt for mennesket for forfølge de målsætninger man har sat
sig for at virkeliggøre dem. Impulser og ønsker er en forudsætning for
opstilling af mål.
Forholdet mellem
voksen/professionel og barn/bruger
Selv helt små børn har en
forståelse for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert adfærd i et
fællesskab. I den traditionelle skole blander læreren sig ofte og fungerer som
autoritet fordi en klasse er en klasse og ikke en social
gruppe.
Metode/midler til at opnå
målet
Erfaringsprocesser: Hindring –
analyse – hypotese – eksperiment.
Dette bruges til at løse en
hindring for at skabe ligevægt, dette gentages indtil man er
tilfredsstillet.
Samspil mellem ydre og indre
vilkår:
Ydre vilkår = barnets miljø og
påvirkninger det udsættes for.
Indre vilkår = barnets
erfaringer, evner og interesser.
Vækstprincip:
Dette er Deweys overordnet
livssyn. Dewey betragter det som naturgivet.
Erfaringer kan ikke ophobes og
sættes op ved siden af hinanden. Gør man en erfaring er man ikke helt den samme
som før. Ens virkefelt bliver udviklet, fx ved at lære at cykle. Når man først
har lært at cykle én gang, skal man ikke lære det igen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar