Redegørelse
De to indgange til
kulturbegrebet
Den tværkulturelle forståelse af
kultur:
En
tværkulturel model kan være god til at pege på tendenser. Den tværkulturelle
model kan hjælpe os til at danne en form for overblik. Ved hjælp af modellen
kan man analysere sig frem, og danne en forståelse af hvorfor en bestemt gruppe
har svært ved at tilpasse sig. Denne model laver sammenlignende analyser af
adfærd. Den tværkulturelle model rummer en fare for etnocentrisme eller
kulturrelativisme.
Etnocentrisk
kulturforståelse er, når det højeste udviklingstrin er det man selv befinder
sig på. Med andre ord ser man altså på andre kulturer som værende mangelfulde.
Derfor lægger man afstand til al den kultur, som ikke er ligesom ens egen.
Kulturrelativistisk
model indebærer at kultur ses som et fænomen der kun kan forstås indenfor egne
rammer. Dvs. folk blander sig ikke i andres kulturer, men passer deres egen. Med
en tværkulturel forståelse kan kultur betragtes udefra.
I
disse to kulturforståelser er der en ide om at kultur er et afgrænset område,
hvor den så kan betragtes og bedømmes. Modellen er ikke fyldestgørende i en
kompleks tidsalder. Mennesker bevæger sig i forskellige fællesskaber. Man har
den samme personlighed, men man opfører sig forskelligt alt efter hvilke
situationer man er i.
Den transkulturelle forståelse af
kultur:
Modellen
har sit udgangspunkt i at det ikke er kulturer der mødes, men mennesker. Derved
forstås at der i ethvert møde udveksles og skabes kulturer. Kultur er således
en given proces. Denne model ser på kultur gennem kultur. Den der betragter, er
også kulturbærer. Den transkulturelle model er hvor man peger på hvordan den
enkelte kultur udpeges, beskrives og afgrænses. Det er ikke kulturerne der er
mest i fokus, men samspillet og konteksten.
Den
transkulturelle model bevæger sig væk fra det psykologiske personbegreb, som
ligger til grund for den tværkulturelle forståelse. Personbegrebet har fokus på
fortiden som forklaring på følelser og handlinger. Denne model taler som
”selvet” dette er et forhold, der forholder sig til sig selv. Det kan være en
andens fortællinger om en selv. Modellen åbner et øget fokus på egen
kulturbaggrund, på egen reaktion og fortolkning.
Forforståelse og redundans:
Forforståelse
er med til at gøre kommunikationen mellem mennesker lettere. Det er
forforståelse der muliggør redundans. Redundans er disse forhold der gør at
mennesker kan forstå hvad hinanden fortæller. Selvom der undlades noget fra et
udsagn, så vil personen som modtager kunne gætte det udeladte, i og med at
referencerammen er den samme. Hvis vi bevæger os i et bestemt samfund eller
fællesskab, har vi forinden ofte ”automatisk” gennem livet gjort/haft nogle
grundlæggende forforståelser, erfaringer og refleksioner, for at kunne agere i
dette samfund. Et ”moderne” problem ifølge Bateson er, at refundans forsvinder,
meningen bliver diffus. En tid med megen indvandring, de kender ikke de
kulturelle forforståelser. Forforståelserne er ikke længere klare, dette skaber
misforståelser. Der er grundlæggende antagelser i et fællesskab, de er
ubevidste sandheder om menneskelig adfærd. Antagelserne er forskellige fra
fællesskab til fællesskab. Der tales om integration, men det betyder ofte
assimilation eller segregation. Man må enten lære de uskrevne regler i
fællesskabet, uden for mange spørgsmål, eller man må holde sig uden for fællesskabet.
Forandring af perspektiv:
Forandring
af perspektiv handler meget om traditioner, grundlæggende værdier,
erfaringshorisont, og det vi har været vandt til i en bestemt kultur. Noget man
typisk har et bestemt syn på. Ofte hvis der skrabes i bunden, løsrives nogle
elementer der hvirvler op og gør at man bliver følelsesmæssigt berørt. Det
bliver sværere at se bunden og lodde dybden. Nogle gange kan det opstå helt
tilfældigt, og derved bliver man foræret et nyt perspektiv.
Nedenstående figur viser overfladen, dybden og
bunden.
Grundig og overskuelig redegørelse hvor du har tekstens væsentligste pointer med.
SvarSletFint.
Mvh. Mette